LETOV Š-616

Š-616 s pokusnou čtyřlistou vrtulí Š-616 s pokusnou čtyřlistou vrtulí. Zda jde o stejný stroj či stejnou vrtuli jako na prvním snímku nevím...
     Varianta Š-616 byla jedinou motorovou variantou, která se dočkala sériové výroby, i když to bylo jen z nouze. To když opět bylo jednou nutné zaměstnat státní továrnu Letov. Ale vezměmě to od začátku.
Do draku ŠB-16.3 byl zabudován motor HS 12Nbr o výkonu 650 koní.
Vojáci první stroj označený Š-616.1 převzali 27.7.1930. I tento stroj se zůčastnil závodů Malou dohodou a Polskem v tomto roce, ale závod nedokončil. Od 20.7.1931 byl v civilních službách v majetku Letova s imatrikulací OK-AAQ. V roce 1933 se dočkal zamontování nového motoru (Avia Vr-36, což byla jen licenční obdoba původního motoru) a sloužil pro zkoušky jeho instalace pro připravované sérii Š-616. Později sloužil jako zkušební při odstraňování nedostatků projevujících se u sériových strojů. Nakonec zřejmě dosloužil u 6. LP v Praze.
     Š-616.2 vznikl přestavbou Š-316.1 v roce 1930. I on se zůčastnil závodů v roce 1930 a skončil v nich šestý. Poté byl předváděn v Turecku. Po návratu dostal mový motor - standartní HS 12Nbr (do té doby měl starší HS 12Lb) - a byl zkoušen s kovovými vrtulemi různých firem. V letech 1931-32 se na stroji zkoušely novinky určené pro sériové stroje - zesílená křádla, olejopneumatické tlumiče, jiné zavětrování pozorovatelského prostoru. Jeho služba byla završena u 72. letky 6. LP v Praze.
    Stavba sériových strojů Š-616.3 - Š-616.12 byla zahájena již v roce 1932, když předtím byl stroj Š-16.3 podroben detailním zkouškám, až to továrně nebylo milé. Jejich výroba běžela pouze z důvodu zaměstnanosti továrny a všem zůčastněným stranám bylo jasné, že výkony a vlastnosti této verze již nejsou na výši. Neustále se něco upravovalo a opravovalo a tak vojáci stroje převzali definitivně až v roce 1934. Stroje sloužily postupně u všech šesti leteckých pluků. Nakonec se však většina soustředila u 3.LP, kde vydržely až do roku 1939 a přešly tak do výzbroje Slovenského státu. Zda však po březnu 1939 ještě létaly je otázkou. Pokud ano, zřejmě jen krátce.
     Letov Š-616 byl jednoznačně výkonnější než původní model. Podařilo se u něj také zlepšit některé drobnosti ale trpěl jednou nebezpečnou vadou. Jeho podvozek překonstruovaný do podoby s hydropneumatickými vzpěrami trpěl vykláněním kol z rovnoběžných rovin a tak docházelo k velkému brzdícímu momentu. To mohlo v kombinaci s použitím brzd vést až k "zakopnutí" letounu.
     Podle knihy Čs. letectvo v září 1938 byly v době mobilizace ve druhé linii zařazeno a částečně vyzbrojeno šest strojů Š-616.

Barevné provedení - Letov Š-616 létal ve standartní kamufláži khaki/hliník. Na jedné fotografii jsou krycí plechy v barvě kovu, na další již přetřeny khaki. Fotografii stroje s trupovým označením některé z jednotek u nichž byly stroje zařazeny bohužel nemám.

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
Omega models Letov Š-616resin dopl+nky k modelu KoPro1997-8slušná kvalita resin dílů, čs, kokardy mají jen modrý lem
PODKLADY
L+K 12-14/1983monografie Š-16 bokorys, text, fotobokorysy některých verzí nejsou zcela správné
Čs. letadla IV. Němeček foto, text
Návod modelu od Omega models text

Zpět na stránku Š-16

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku