Zkoušky pokusného prototypu BH-21J vedly k poznatku, že pro plné využití vyššího výkonu motoru Jupiter je nutné pečlivěji zakapotovat motor a drak letounu celkově přizpůsobit. Do stavby se tak dostal zdokonalený stroj pod označením BH-33. První let prototyp podnikl 27. září 1928 a během přejímacích zkoušek pro MNO v říjnu se potvrdilo, že výkony stroje jsou na velmi vysoké úrovni a patří k evropské špičce. Bohužel koncepce stavby draku velmi rychle zastarala. Přelom dvacátych a třicátych let byl bohatý na novinky a Avia nestačila držet krok. Nadějny stroj tak byl pro čs. letectvo vyroben celkem v pěti kusech plus prototyp. Stroje byly přezdívány "dřevák" a sloužily zřejmě jen v učilišti. Dodávka se uskutečnila v roce 1929, v témže roce byly dodány i tři kusy do Belgie kde továrna doufala v navázání na úspěch licenční stavby BH-21. K tomu však nedošlo. Jedna z belgických BH-33 se po vypuknutí občanské války ve Španělsku dostala po nezbytné opravě do řad republikánského letectva, kde sloužila pravděpodobně jako cvičný stroj. Foto v republikánském markingu však bohužel není známo. A tak jediným výrazným úspěchem typu BH-33 byla licenční výroba v Polsku. Pod označením PWS-A tam bylo vyrobeno 50 kusů. Ty sloužily až do nástupu hornoplošníků PZL P-7. Jako zajímavost bych uvedl, že Na BH-33 alias "dřevák" navázalo provedení BH-33E s kovovou kostrou trupu BH-33E.
Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Dřevěná kostra trupu potažena překližkou, dřevěná kostra křídla k druhému nosníku taktéž potažena překližkou, jako celek plátnem. Hvězdicový motor, poháněl dvoulistou, dřevěnou vrtuli, u prototypu i kovovou vrtule Ratier (její listy tvořily listy zkrouceného plechu). Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly standartní kamufláž té doby khaki/hliník. Obvyklé znaky na křídlech a SOP. Na trupu bílý obdélník, nebo označení c a příslušné pořadové číslo stroje v učilišti.
ZÁKLADNÍ     TTD | |
Rozpětí |
8,90 m |
Délka |
7,04 m |
Nosná plocha |
22,20 m2 |
Hmotnost prázdná |
830 kg |
Motor |
Walter "Jupiter" VI - 330 kW |
Maximální rychlost |
285 km/h |
Dolet |
450 km |
Dostup |
9 500 m |
Stoupavost |
10,5 m/s |
Výzbroj |
2 x Vickers 7,7 mm |
MODELY 1:72 | ||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
není mi znám žádný model | je možná pouze konverze z Avia BH-21 od KoPro, kdysi jsem ji takto postavil | PODKLADY | ||
---|---|---|---|---|
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text, výkres | ||
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorys | ||
LK 10/1985 | malé letectvo | výkresy, foto, text | ||
HPM 10, 11/1994 | profil | výkres, foto, text, bokorysy |