AVIA BH-7A

BH-7A nekvalitní foto BH-7A
BH-7A

     Na konci roku 1922 MNO zadalo leteckým továrnám úkol vyvinout nový stíhací stroj pro motor HS 8Fb, motor právě zaváděný do licenční výroby u nás a motor, který se měl stát na nějakou dobu standartní pohonnou jednotkou letectva. Po neúspěchu stíhacího dolnoplošníku BH-3 se konstruktéři Beneš a Hajn rozhodli vypracovat pro tuto zakázku dva stroje - jednoplošník a dvouplošník - a jejich výkony pak porovnat. Tak vznikly stroje BH-6, klasický dvouplošník a BH-7A. Pro něj dvojice BH tentokrát zvolila koncepci parasolu, tedy hornoplošníku s křídlem vyzvednutým nad trup. Prototyp byl zalétaný 15.12.1923. Letoun s novým motorem o výkonu 221 kW dosahoval rychlosti 240, podle jiných pramenů až 270 km/h. To byl v té době velmi nadějný výkon. Bohužel byl stroj během zkoušek dvakrát při havárii poškozen, a asi i ostaní letové vlastnosti nebyly nejvhodnější, takže se v sérii nestavěl. Nicméně jde o jeden z mála parasolů v naší letecké historii. Jen o málo později byl postaven závodní speciál BH-7B. Ani ten však neměl mnoho štěstí.

Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový hornoplošník. Dřevěná kostra trupu potažena překližkou, dřevěná kostra křídla k druhému nosníku taktéž potažena překližkou, jako celek plátnem. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letoun měl standartní tříbarevnou kamufláž té doby - hnědá, okr, zelená/hliník. Hliníkové byly i vzpěry křídla, podvozku, kužel vrtule a "disky" kol. Standartní praporové znaky na obvyklých místech - konce křídel a SOP.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

10,40 m

Délka

6,84 m

Nosná plocha

18,15 m2

Hmotnost prázdná

855 kg

Motor

Škoda HS 8Fb - 221 kW

Maximální rychlost

240 či 270 km/h

Dolet

480 km

Dostup

8 000 m

Stoupavost

6,6 m/s

Výzbroj

0


MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
RVHPAvia BH-7Aresinpolovina 90. letnepříliš kvalitní model, jeden z prvních od RVHP
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text
Čs. letectvo 1918-1924J.Rajlich, J.Sehnalfoto
Monografie ABCV.Šorelschema kamufláže z jedné strany a shora, text, foto




Avia BH-7A, jediný prototyp, Praha, továrna Avia, 1923

Model 1:72 - RVHP --- dohotoven září 2000
Barvy Agama, Humbrol, Revell, obtisky sériového čísla vlastní výroba na laserové tiskárně
     Model tohoto letadla jsem kdysi přestavěl z modelu BH-21 od KP. Křídlo z překližky a totální přestavba trupu i všeho ostatního dala hodně práce, ale nemohu říci, že tenhle resin by dal méně práce. Byl to jeden z prvních modelů RVHP a bylo na něm vidět, že se to teprve učili. Poloviny trupu nestejně široké, vzpěry křídel a trupu vpodstatě nepoužitelné, vrtuli, kola a ocasní plochy jsem získal kanibalizací BH-3 a BH-21 od KP. Křídlo mělo velmi širokou odtokovou hranu, musel jsem ho zbrousit a pak znovu vyrýt podrobnosti. Pak z toho vyšel docela pěkný model. Kamufláž klasická tříbarevná okr/hnědá/zelená, spodní plochy hliník. Barvy jsem použil ze sady Agamy pro čs. letectvo. Schema rozmístnění polí bylo částečně v monografii z ABC, zbylá strana je vyfocena v publikaci Čs. letectvo 1918-1924. Znaky nastříkány podle šablonek z maskovací pásky, výrobní číslo jako obtisk z laserovky.

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku