PRAGA E-51

foto E-51 foto E-51
foto E-51

     Tento velmi zajímavý a pokrokově řešený stroj vznikl na základě specifikací MNO z roku 1936 na průzkumný a lehký bombardovací letoun moderní koncepce, jenž by nahradil ve výzbroji zastarávající Š-328 a A-100. Na podkladě těchto specifikací vznikl ještě typ Š-50 a A-304. Letoun byl zalétán 26. května 1938 ještě s třídílným křídlem a střeleckou věží na zádi trupu. Jak se zdá, fotografie stroje v tomto provedení se nezachovala. Věž způsobovala velké problémy hlavně v oblasti ocasních ploch a tak byla sejmuta a na zádi se objevilo aerodynamicky velmi příznivě vyřešené vřetenovité střeliště ne nepodobné záďovému střelišti použitému u Fw-189. Během zkoušek typu se i po provedení popsaných změn a jejich završení záletem upraveného stroje 11. února 1939 objevovalo dosti závad a nevyřešených problémů s třepáním ocasních ploch, uvolňováním motorových krytů a přehříváním motorů (ty samy o sobě nebyly během zkoušek zrovna vzorem spolehlivosti). Do konce samostatnosti republiky nebyly některé z těchto problémů spolehlivě vyřešeny, takže asi původní termín rozběhu sériové výroby typu který MNO předpokládalo - totiž konec roku 1939 - byl příliš optimistický. Němci ve zkouškách pokračovali a prototyp posléze předali továrně Klemm. To je poslední známé místo výskytu prototypu tohoto nesporně velmi zajímavého typu. Typ měl možnost díky modernímu a vtipnému vyřešení umístění kamer možnost snímkovat tři řady vzájemně se překrývajících snímků a tím minimalizovat čas strávený v nebezpečném pásmu. Pro případ použití stroje jako lehkého bombardéru bylo počítáno s nákladem až 500 kg pum.

Technický popis - třímístný, dvoumotorový, samonosný dolnoplošník s trupovou gondolou a dvěma nosníky ocasních ploch. Ocasní plochy a křídlo celodřevěné s překližkovým potahem. Trup a nosníky ocasních ploch kovová kostra z ocelových trupek, potah opět překližkový. Řadové motory poháněly třílisté vrtule. Podvozek provizorně pevný, záďový s ostruhovým kolečkem.
Barevné provedení - zatím nejpropracovanější popis zbarvení stroje jsem našel v návodu stavebnice RS models. Podle něj byly spodní plochy křídla a ocasních ploch a jejich nosníků od podvozku dále natřeny světlou šedou, plechové kryty motorů, rámy kabin a kapoty podvozku khaki barvou, křídlo, trup a ocasní nosníky zhora byly v barvě použité překližky, přičemž barva křídla byla prý světlejší než trup a nosníky.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

15,60 m

Délka

11,69 m

Nosná plocha

35,44 m2

Hmotnost prázdná

3 102 kg

Motor

Walter Sagitta I-MR - 404 kW

Maximální rychlost

380 km/h

Dolet

cca 1 250 km

Dostup

7 000 m

Stoupavost

6,6 m/s

Výzbroj

1 x vz.30 7,92 mm pevný
1 x vz.30 7,92 mm pohyb.
500 kg pum

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
RS modelsPraga E-51resin 1997-98?Model je dobrý, ale po Š-50 jsem očekával přeci jen vyšší kvalitu.
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text, výkres
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorys
Letadla čs. pilotůV. ŠorelAlbatros, 1986, Praha text, bokorys
Čs. letectvo v roce 1938M. JohnBaroko&Fox, 1996text
LK 25,26/1982 monografie
Návod stavebnice RS modelszbarvení

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku