AERO MB-200

Originální vzorový kus Bloch MB-200 v období zkoušek ve VTLÚ Posádka nastoupená před letem u MB-200 6. LP 86. letka
MB-200 z naší produkce MB-200 5. LP 82. letka

     Poté co zklamal domácí vývoj těžších bombardovacích strojů A-42 a Š-33 , a adaptace dopravního typu F-IX byla viditelně spíše strojem pro výcvik, musel se letecký odbor MNO začít rozhlížet v zahraničí po vhodném typu bombardéru pro vyzbrojení těžkých bombardovacích letek. V užším výběru MNO zústaly stroje Bloch MB-200 a Potez 540. Oba stroje si naši letci vyzkoušeli, Potez přímo ve Francii, Bloch u nás ve dnech 21.2. až 11.3.1935. K výrobě u nás byl zvolen typ MB-200. O této volbě je možné polemizovat. Potez byl výkonější a k výrobě v našich továrnách svou stavbou vhodnější. Možná, že jedním z motivů MNO bylo i zavedení výroby celokovových strojů a Bloch byl pro něco takového svou jednoduchostí přímo ideální. Byla dohodnuta licenční výroba v továrně Aero s tím, že část letounů vyrobí Avia. MNO zakoupilo i jeden originální stroj Bloch MB-200, byl k nám přelétnut 10.5.1935. Vše bylo na nejlepší cestě v brzké době nahradit již nevyhovující stávající typ těžkého bombardéru Avii F-IX. Bohužel pro neustálé změny zasílané továrnami Bloch a Potez ve snaze zahrnout vylepšení získané zkušenostmi z provozu se celá příprava výroby protáhla a letectvo se dočkalo nových strojů až v době, kdy již rozhodně nepatřily k moderním. První stroj Aero MB-200.2 byl předán v únoru 1937 k VTLÚ. V dubnu začaly přicházet stroje k jednotkám. Šlo o letky 81 až 86 Leteckých pluků 5 a 6. Letouny přes svojí morální zastaralost sloužily spolehlivě. Rozhodně to nebyly "létající rakve" jak se traduje. Při nehodách byly ztraceny tři stroje. K obraně Československa v září 1938 bylo připraveno 54 ks těchto strojů. Po Mnichovu se pokoušelo letectvo zbavit všech zastaralých letounů a byl nabídnut i odprodej MB-200. Probíhala jednáná se Španělskem a Čínou, žádný obchod se však neuskutečnil. Postupně bylo objednáno celkem 74 strojů, z nich dvanáct vyrobila Avia. Čtyři poslední ještě byly ve výrobě při příchodu Němců 15.3.1939.

Technický popis - šestimístný, dvoumotorový hornoplošník. Letoun byl celokovový. Hvězdicové motory poháněly třílisté kovové vrtule. Podvozek pevný, záďový.
Barevné provedení - letouny měly nátěr khaki na všech plochách. Barva byla matná. Na křídlech a SOP kokardy s modrým lemem. Na trupu do květnové mobilizace znak 5. či 6. LP a písmeno bojové nebo cvičné letky (N, O, P, R, D, L, M, B).

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

22,45 m

Délka

16,00 m

Nosná plocha

67,00 m2

Hmotnost prázdná

4 807 kg

Motor

Walter K-14-I - 588 kW

Maximální rychlost

280 km/h

Dolet

1 000 km

Dostup

6 000 m

Stoupavost

4,4 m/s

Výzbroj

5 x vz.30 7,92 mm
1400 kg pum

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
KoProAero MB-200vstřikovanýpolovina 80. letpodle mne velmi dobrý model, i když stavba není příliš příjemná, pár menších chyb lze většinou odstranit.
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text,
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorysy
LK 3-7/86malé letectvovýkresy, text, foto, bokorysy
Model Hobby magazínleden 2000monografievýkres, foto, text, bokorysy
TriádaJ.Krumbachvýkres velmi malý, foto, text, bokorysy




Aero MB-200, CO+DQ, letoun ve službách Luftwaffe, 1940

Model 1:72 - Kovozávody Prostějov (dnes KoPro) --- postaven říjen 1996
Barvy Agama, Humbrol, Revell, obtisky Extratech
I na techto fotkach je videt, ze model se mi proste nepovedl..
Takto vypadá MB-200 v čs. barvách.
Tato fotografie je stažena odněkud z internetu a já nevím odkud.
Proto jsem nemohl požádat autora o povolení.
Pokud ji autor pozná, mohl by se mi ozvat?

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku