AVIA B-234
|
|
Tento prototyp zde uvádím jen proto, že je vyráběn jeho model. Skutečný stroj neměl pro naše letectvo téměř žádný význam. Vznikl jako motorová
varianta základního typu Avia B-34 . Ačkoliv měl Novotný rozkreslenu verzi B-134 s motorem Mistral o výkonu 700 k,
na příkaz vedení Avie musel práce zanechat a věnovat se verzi s motorem Avia Rk-29 o výkonu jen 600 k. (Že by typická ukázka jak díky neviditelné
ruce trhu výrobce upřednostňuje kvalitu svého výrobku před mírou zisku ?) Tento motor byl naprosto nevyzrálý a ani jeho výkon nesliboval nic
mimořádného. Přesto došlo ke stavbě prototypu a ten byl dohotoven v srpnu 1932. Různé "roztomilé" vlastnosti motoru jako bylo klepání,
nepravidelný chod a konstrukční závady, k nimž se ještě připojily vady materiálové způsobily, že prototyp vůbec nemohl vzlétnout !!!
Jeho drak pak posloužil vzniku prototypu B-534 a jeho existence a laskavost firmy Omega models umožňuje
takovým bláznům jako jsem já postavit si model čs. letadla, které nikdy nelétalo....
Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kovová kostra draku potaženaq plátnem a trup až po kabinu duralovými plechy. Hvězdicový motor, poháněl dvoulistou, dřevěnou vrtuli Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Prototyp nelétal nastříkán celý hliníkovou barvou, měl standartně umístěné znaky.
ZÁKLADNÍ     TTD |
Rozpětí |
9,40 m |
Délka |
7,25 m |
Nosná plocha |
23,90 m2 |
Hmotnost prázdná |
1305 kg |
Motor |
Avia Rk-29 - 441 kW |
Výzbroj |
0 |
MODELY 1:72 |
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
Omega Models | Avia B-234 | resin | pol. 90. let | ne zrovna dokonalý model, ale určitě půjde slušně postavit |
PODKLADY |
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text, výkres | |
Návod modelu firmy Omega Models |