AVIA B-34

Původní provedení prototypu B-34 elegancí zrovna nevynikalo... ...hlavně díky mohutné kapotáži chladiče a archaickému tvaru SOP
Prototyp B-34 v pozdějším provedení byl již elegantnější...  ale  jeho výkony vojáky nepřesvědčili.
Sériové B-34 byly v drobnostech odlišné od prototypu... ...Asi hlavním rozdílem byl jinak tvarovaný chladič B-34
prototyp B-34.1 po úpravě v období zkoušek Sériová B-34 od 37. letky 3. LP

     Typ B-34 byl první prací nového konstruktéra Avie Františka Novotného po odchodu dvojice Beneš a Hajn. Novotný měl za úkol zkonstruovat stíhací letoun pro tehdy jeden z nejlepších světových motorů, motor HS 12Nbr. U nás byl vyráběn pod označením Avia V-36, s reduktorem pak Vr-36 a poháněl mimo jiné i A-100 a Š-616 Novotný vnesl do stylu konstrukce v Avii nové prvky, použil důsledně celokovovou kostru spojovanou "za studena" pomocí šroubů a nýtů, což dávalo strojům neobyčejnou pevnost a snadnou opravitelnost i v primitivních podmínkách. (obdobnou konstrukci měl i Hawker Hurricane pověstný právě svou vysokou odolností). Snaha po dokonalém a jednoduchém zakapotování motoru spolu s chladičem dala spolu s použitím lichoběžníkové SOP dala vzniknout dosti ošklivému stroji. Navíc letové vlastnosti byly ne zrovna dokonalé a tak se prototyp původně postavený v létě 1931 a zalétaný 2. února 1932 podrobil přestavbě. Ta z něj udělala vcelku elegantně tvarovaný stroj, i letové vlastnosti se zlepšily, ale ještě stále nebyly tím, co MNO očekávalo. Pokud připočtete i výkony jimiž příliš nepřekonával předchozí typ Ba-33, nemužete se divit, že MNO objednalo jen 12 ks jako "cenu útěchy" pro továrnu. Ani konkurenční stroj z Letova Š-231 nebyl to pravé a i on se dočkal jen nouzové objednávky. Sériové stroje se trochu lišily od prototypu, předevěím ocasními plochami a tvarem chladiče. Byly postavenu v roce 1933 a do služby byly zařazeny v roce 1934 k 37. stíhací letce 3. leteckého pluku. Zde vydržely až do roku 1937, poté byly přeřazeny k výcviovým letkám. Po okupaci přešly tři stroje do služeb SVZ a prototyp s ostatními osmi zachovanými stroji převzala Luftwaffe. Na typu se objevilo účelné umístění kulometů na trupu pod kapkovitým krytem v dosahu pilota, takže ten mohl případné zaseknutí či drobnou závadu odstranit. Z typu znikly zamontováním jiných motorů a dalšími úpravami draků typy B-234 a slavná B-534.


Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kovová kostra draku potažena plátnem a trup až po kabinu duralovými plechy. Řadový motor, poháněl dvoulistou, dřevěnou vrtuli u prototypu kovovou. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou, u prototypu zakapotovaný.
Barevné provedení - Prototyp létal nastříkán celý hliníkovým bronzem, na křídlech a SOP výsostné znaky, během zkoušek na trupu modré označení "s11". Sériové stroje měly standartní kamufláž khaki/hliník, výsostné znaky na křídlech a SOP, na trupu znak 3. LP, nepředpisově napsané ale pro slovenský pluk typické písmeno G a číslo stroje.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

9,40 m

Délka

7,25 m

Nosná plocha

23,90 m2

Hmotnost prázdná

1305 kg

Motor

Avia Vr-36 - 478 kW

Maximální rychlost

315 km/h

Dolet

600 km

Dostup

7 000 m

Stoupavost

12,0 m/s

Výzbroj

2x vz.30 7,92mm

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
RS ModelsAvia B-34
původní provedení prototypu
resin s bílým kovem2001
RS ModelsAvia B-34
pozdější provedení prototypu
resin s bílým kovem2. pol. 90. let
RS ModelsAvia B-34 série resin s bílým kovem2. pol. 90. let
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text
LK 18/1984článek odlišností obou vzhledů prototypu, bokorysy, foto
LK 18/1992článek, kresba

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku