Typ B-34 byl první prací nového konstruktéra Avie Františka Novotného po odchodu dvojice Beneš a Hajn. Novotný měl za úkol zkonstruovat stíhací letoun pro tehdy jeden z nejlepších světových motorů, motor HS 12Nbr. U nás byl vyráběn pod označením Avia V-36, s reduktorem pak Vr-36 a poháněl mimo jiné i A-100 a Š-616
Novotný vnesl do stylu konstrukce v Avii nové prvky, použil důsledně celokovovou kostru spojovanou "za studena" pomocí šroubů a nýtů, což dávalo strojům neobyčejnou pevnost a snadnou opravitelnost i v primitivních podmínkách. (obdobnou konstrukci měl i Hawker Hurricane pověstný právě svou vysokou odolností). Snaha po dokonalém a jednoduchém zakapotování motoru spolu s chladičem dala spolu s použitím lichoběžníkové SOP dala vzniknout dosti ošklivému stroji. Navíc letové vlastnosti byly ne zrovna dokonalé a tak se prototyp původně postavený v létě 1931 a zalétaný 2. února 1932 podrobil přestavbě. Ta z něj udělala vcelku elegantně tvarovaný stroj, i letové vlastnosti se zlepšily, ale ještě stále nebyly tím, co MNO očekávalo. Pokud připočtete i výkony jimiž příliš nepřekonával předchozí typ Ba-33, nemužete se divit, že MNO objednalo jen 12 ks jako "cenu útěchy" pro továrnu. Ani konkurenční stroj z Letova Š-231 nebyl to pravé a i on se dočkal jen nouzové objednávky. Sériové stroje se trochu lišily od prototypu, předevěím ocasními plochami a tvarem chladiče. Byly postavenu v roce 1933 a do služby byly zařazeny v roce 1934 k 37. stíhací letce 3. leteckého pluku. Zde vydržely až do roku 1937, poté byly přeřazeny k výcviovým letkám. Po okupaci přešly tři stroje do služeb SVZ a prototyp s ostatními osmi zachovanými stroji převzala Luftwaffe. Na typu se objevilo účelné umístění kulometů na trupu pod kapkovitým krytem v dosahu pilota, takže ten mohl případné zaseknutí či drobnou závadu odstranit. Z typu znikly zamontováním jiných motorů a dalšími úpravami draků typy B-234 a slavná B-534.
Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kovová kostra draku potažena plátnem a trup až po kabinu duralovými plechy. Řadový motor, poháněl dvoulistou, dřevěnou vrtuli u prototypu kovovou. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou, u prototypu zakapotovaný.
Barevné provedení - Prototyp létal nastříkán celý hliníkovým bronzem, na křídlech a SOP výsostné znaky, během zkoušek na trupu modré označení "s11". Sériové stroje měly standartní kamufláž khaki/hliník, výsostné znaky na křídlech a SOP, na trupu znak 3. LP, nepředpisově napsané ale pro slovenský pluk typické písmeno G a číslo stroje.
ZÁKLADNÍ     TTD | |
Rozpětí |
9,40 m |
Délka |
7,25 m |
Nosná plocha |
23,90 m2 |
Hmotnost prázdná |
1305 kg |
Motor |
Avia Vr-36 - 478 kW |
Maximální rychlost |
315 km/h |
Dolet |
600 km |
Dostup |
7 000 m |
Stoupavost |
12,0 m/s |
Výzbroj |
2x vz.30 7,92mm |
MODELY 1:72 | ||||
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
RS Models | Avia B-34 původní provedení prototypu | resin s bílým kovem | 2001 | |
RS Models | Avia B-34 pozdější provedení prototypu | resin s bílým kovem | 2. pol. 90. let | |
RS Models | Avia B-34 série | resin s bílým kovem | 2. pol. 90. let | PODKLADY |
---|---|---|---|---|
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text | ||
LK 18/1984 | článek odlišností obou vzhledů prototypu, bokorysy, foto | |||
LK 18/1992 | článek, kresba |