PRAGA BH-36 alias E-36

prototyp BH-36
     V roce 1932 vypsalo MNO technické podmínky pro konstrukci zvědného a lehkého bombardovacího stroje. Vítězný typ měl nahradit již zastarávající Letovy Š-16. K realizaci byly vybrány typy Aero A-100 a Praga BH-36. Ing. P. Beneš již sám (Hajn odešel po typu E-111) stvořil a Pragovka postavila klasický smíšený dvouplošník obvyklých tvarů, jedinou novinkou na naše poměry byly samostatné podvozkové nohy. Jejich mohutná kapotáž spolu s mohutnou přídí navozují dojem určité neohrabanosti, ale opak byl pravdou. Piloti jež měli to štěstí se s prototypem seznámit si pochvalovali vynikající, téměř stíhací obratnost. Armáda prototyp převzala a zkoušela u několika útvarů. Některými výkony stroj konkurenční A-100 převyšoval, i když nedosahoval elegance aerovky. Přesto nebyl do výzbroje zařazen. Důvod byl prostý, Praga nedokázala dodržet termín předání prototypu. Ten byl zalétán až 20. března 1934 a tak byla vítězem soutěže bez boje aerovka zalétaná o deset měsíců dříve. V tomto případě to byla pravděpodobně škoda, neboť Praga byla přeci jen pokrokovější.

Technický popis - dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Dřevěná kostra křídel potažena plátnem, kovová trupu a OP kromě krycích plechů na přídi také plátnem. Řadový motor poháněl dvoulistou, dřevěnou vrtuli. Podvozek samozřejmě pevný, kapotovaný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - barevné provedení letounu na fotografiích silně připomíná provedení BH-44. Kovové části buď v přírodní barvě nebo nastříkány hliníkem. Ostatní části snad barva materiálu, možná ale i barva khaki. Barva povrchu se zde jeví tmavší než tráva. I toto je jen můj laický odhad.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

14,20 m

Délka

9,67 m

Nosná plocha

47,00 m2

Hmotnost prázdná

2 176 kg

Motor

Avia Vr-36 - 478 kW

Maximální rychlost

272 km/h

Dolet

cca 1100 km

Dostup

6 500 m

Stoupavost

5,1 m/s

Výzbroj

2 x vz.28 7,92 mm pevný
2 x vz.28 7,92 mm pohyb.
800 kg pum

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
Není mi znám žádný model tohoto typu
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text,

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku