AERO A-100

prototyp s původními menšími OP, dobře je vidět i kratší příď... a již se standartními OP ve druhé fázi zkoušek.
Další záběr na prototyp A-100... a pravděpodobně ještě jednou prototyp.
skupina A-100 2. LP 63. letky při letu ve formaci A-100 6.LP, pravděpodobně 71. letka
A-100 6.LP, pravděpodobně 71. letka
     Prototyp tohoto zvědného letounu byl zalétán v květnu 1933. Na svou dobu A-100 představoval slušný průměr, bohužel v následujících letech byl vývoj přímo hektický a stroje podobné koncepce velmi rychle zastaraly. Stroj sloužil pro dálkový průzkum a původně i jako střední bombardér. V této roli byl však brzy vystřídán. Jeho výzbroj tvořily dva synchronizované kulomety a dva pohyblivé. Unesl až 600 kg pum na krátkou vzdálenost. Celkem bylo od července 1934 do května 1935 dodáno našemu letectvu 44 kusů ve dvou sériích mírně se od sebe lišících v drobnostech. Letoun nahradil u zvědných letek již značně zastaralé letouny Š-16. Stroj sloužil vcelku spolehlivě u zvědných letek (letky 61. až 66.) a u lehkých bombardovacích č. 71., 72., 74. (zde byl záhy nahrazen A-101 a poté Ab-101). Letci si je oblíbili pro snadnou pilotáž. Za mobilizace v září 1938 bylo prý sestaveno z náhradních dílů dalších osm kusů. Bohužel v době mnichovské krize představovaly tyto dvouplošníky spolu s Ab-101 tu nejzastaralejší část naší výzbroje. Z letounu se postupně vyvinul větší a silnější, nikoliv však lepší typ A-101

Technický popis - dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Dřevěná kostra křídel potažena plátnem, kovová trupu a OP kromě krycích plechů na přídi také plátnem. Řadový motor poháněl dvoulistou, dřevěnou vrtuli. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly standartní nátěr khaki/hliník, na křídlech a SOP kokardy, na trupu označení 1., 2., 3. či 6. LP a písmeno letky s číslem stroje. Několik strojů sloužilo u VLÚ v Prostějově a nosily na trupu písmeno c.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

14,70 m

Délka

10,60 m

Nosná plocha

44,30 m2

Hmotnost prázdná

2 040 kg

Motor

Avia Vr-36 - 478 kW

Maximální rychlost

260 km/h

Dolet

880 km (na plný plyn)
5 hod. vytrvalost

Dostup

6 500 m

Stoupavost

3,8 m/s

Výzbroj

2 x vz.28 7,92 mm pevný
2 x vz.30 7,92 mm pohyb.
600 kg pum

MODELY 1:72
firma název provedení doba vzniku poznámka
KoPro Aero A-100 vstřikovaný konec 80. let v některých oblastech odbytý model.
Pro tento model jsem vytvořil sadu obtisků "ALPS" pro slovenské stroje. Náhled "zdrojáku" je zde. a zde
Sada obsahuje znaky kruhové i křížové.
PODKLADY
Čs. letadla I V. Němeček foto, text,
Vzduch je naše moře J.Rajlich, J.Sehnal foto, text, bokorysy
LK 21/74 monografie bokorysy mají špatný lem kokard na SOP
LK 16,17/89 malé letectvo výkres, foto, text
LK 20/88 článek
Čs. letectvo v roce 1938 M. John Baroko&Fox, 1996
Letouny čs. pilotů V. Šorel Albatros, 1986, Praha




Aero A-100.12 1. LP, 66. zvědná letka, Milovice od ledna 1938 Hradec Králové, někdy mezi 1935-květen 1938

Model 1:72 - KoPro --- postaven 1990-92?
Barvy Revell, obtisky ze stavebnice
model A-100 model A-100
model A-100

     Už ve své době byl tento model svým provedením krokem zpět a to i z pohledu kvality ostatních modelů KoPro. Autoři si velmi zjednodušili práci hlavně v oblasti motorové jednotky, vstupu vzduchu k chladiči a výstupu. Nám však tímto spoustu nepříjemné práce přidělali. Vyrábět a nalepovat jednotlivé lamely kryjící vstup je zdlouhavé. Také rovná okénka do zahnutého trupu moc nepasují, model postrádá i pár drobností na podvozku, nulové je naznačení vnitřní konstrukce trupu .... To vše najdete podrobněji v LK rubrika malé letectvo. Puntičkáři nechť vezmou do úvahy i rozdíly sérii, model by měl představovat stroj druhé série. Ale i tak se jedná o nejlepší model tohoto typu na trhu :-), takže výběr je jasný. Kamufláž je standartní khaki/hliník, můžete si jen volit označení jednotky, v kombinaci s obtisky z jiných modelů můžete zhotovit prakticky model letounu kteréhokoliv ze čtyř pluků (1., 2., 3., 6.) u nichž A-100 sloužily. Další variantou je stroj leteckého učiliště. Ti šťastnější mohou využít sadu obtisků Blue Rider pro slovenské A-100. Ti ještě šťastnější pak využili mojí sadu obtisků "ALPS" pro slovenské stroje :-). Můj model je opět natřen ještě revelkou, takže barva horních ploch neodpovídá.

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku