Praga E-44

BH-44 BH-44
BH-44

     Po odchodu konstruktérů Beneše a Hajna z Avie přešla známá dvojice do leteckého oddělení továrny Praga. Zde v roce 1931 vypracovali na popud soutěže vyhlášené MNO projekt stíhacího dvojplošníku BH-44 (jeho konkurenty byly Letov Š-231 a Avia B-34). První prototyp byl zalétán 19. července 1932 s motorem ESV, který se vzápětí stal největším handicapem stroje. Motor vykazoval výkon jen 500 koní, ačkoliv bylo výrobcem udáváno 650. Typ tak neměl dostatečnou rychlost a potřebnou zálohu výkonu pro stíhací roli. Přesto vcelku zdatně konkuroval ostatním. Během porovnávacích zkoušek typu s Š-231 a B-534 havaroval 1. prototyp 27. října 1933 a jeho pilot npor. Touš v jeho troskách zahynul poté, co nevybral plochou vývrtku. Vývoj pokračoval stavbou druhého prototypu (to již konstruktéři BH odešli i odsud). Ten prvně vzlétl v dubnu 1934 s motorem ESVK s výkonem tentokrát již skutečně 650 koní díky kompresoru. Nicméně ani tak již stroj nebyl na výši doby. Továrna se snažila získat modernější motor, nejdříve Avia Vr-36, ale to jí bylo znemožněno vlastníkem Avie koncernem Škoda, později v říjnu 1934 zamontovala do prototypu slavný britský motor RR Kestrel VII o 650 koních, ale tomu zase pro změnu "nechutnalo" čs. standartní palivo - směs BiBoLi - a proto vývoj typu BH-44 alias E-44 nedospěl ke zdárnému konci. Typ zůstal jako tzv. typová rezerva pro případ neúspěchu stíhacích letounů Avia.

Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kovová kostra trupu z ocelových trubek, celodřevěná křídla. Drak potažen plátnem a trup až po kabinu duralovými plechy. Řadový motor, poháněl dvoulistou, kovovou vrtuli. Podvozek s polosamonosnými nohami pevný, záďový s ostruhou, hlavní kola kapotována.
Barevné provedení - o barevném provedení jsem zatím nikde nic nenašel. Z fotek si dovoluji vyvodit pouze toto - přední část trupu a podvozek buď v barvě kovu nebo nastříkána hliníkovou barvou, povrch horních ploch spodního křídla se jeví také velmi světlý a lesklý, takže je možný nátěr plátna na křídlech hliníkovou barvou. Zbarvení zadní části trupu a OP nedokážu odhadnout, logickým se jeví přirozená barva plátna, ale na fotkách vychází dosti tmavá. Další variantou je nátěr khaki. Ale toto vše je jen můj velmi laický dohad.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

9,25 m

Délka

7,62 m

Nosná plocha

23,14 m2

Hmotnost prázdná

1462 kg

Motor

Praga ESV - 367 kW

Maximální rychlost

330 km/h

Dolet

520 km

Dostup

7 500 m

Stoupavost

16,1 m/s

Výzbroj

2x vz.28 7,92mm

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
Není mi znám žádný model kdysi jsem vytvořil tento stroj za použití křídel z Š-328, kola s kapotami jsem upravil z B-534 atd., problémem je trup.
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text, výkres

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku