LETOV Š-50

foto Š-50 foto Š-50
foto Š-50 foto Š-50
Š-50 v původní podobě bez kamuláže Š-50 v podobě z výstavy v Bruselu. Čs kamufláž se znaky nového pána.

Na Národní letecké výstavě v roce 1937 byl vystaven dřevěný model Letovem připravovaného moderního dvoumotorového jednoplošníku ve skutečné velikosti. Stroj, jehož prototyp byl zalétán až v září 1938, měl plnit průzkumné a lehké bombardovací úkoly nad a v těsné blízkosti fronty. Zkoušky probíhaly od listopadu až do hořkého konce republiky. Š-50 měl ještě pevný podvozek a nedostatečně výkonné motory, proto ani jeho výkony neoslňovaly. Letové vlastnosti však prý byly dobré. Pro sériovou výrobu bylo počítáno se silnějšími motory a zatahovacím podvozkem. Na to již však nemohlo dojít. Výzbroj tvořil jeden pevný kulomet pilota, jeden v otáčivé střelecké věži na hřbetě za křídlem obsluhovaný střelcem a další byl ve střelišti pod přídí pro střelbu dozadu dolů. Uvažovaný náklad pum měl být 600 kg. Po okupaci jej nějaký čas zkoušeli i Němci, dokonce jej vystavili v roce 1939 v Bruselu na letecké výstavě a pak jej nakonec při zkouškách zničili. Ve světle poznatků z bitvy o Francii, kde byly nasazeny letouny stejné kategorie (tam nazývané jako "pracovní letadla"), byly takovéto letouny bezperspektivní. Nad frontou své úkoly mohly splnit jen se stíhacím doprovodem. Ale jak známo po bitvě je každý generál. Na stejný požadavek MNO zareagovala ještě továrna Praga typem E-51.

Technický popis - Třímístný, dvoumotorový, samonosný celokovový dolnoplošník. Ocasní plochy dvojité. Hvězdicové motory poháněly třílisté, kovové vrtule. Podvozek provizorně pevný, záďový s ostruhovým kolečkem.
Barevné provedení - letoun byl zalétán v barvě kovu, posléze obržel nový typ kamufláže stejně jako prototyp Avie B-35. Ta sestávala na horních plochách z okrové, hnědé a zelené barvy, spodní světle šedé. Barvy byly stříkané, přechody neostré. Rozhraní spodních a horních barev vlnkaté. Na SOP z vnějších stran kokardy, na křídlech na standartních pozicích. Jiné označení stroj nenesl. Němci nejprve jenom přestříkali znaky svými kříži a svastikami, na výstavě v Bruselu nesl stroj černou civilní imatrikulaci včetně červených pruhů s kruhem a svastikou na SOP.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

17,30 m

Délka

12,60 m

Nosná plocha

43,00 m2

Hmotnost prázdná

2 475 kg

Motor

Avia Rk-17 - 309 kW

Maximální rychlost

305 km/h

Dolet

1 300 km

Dostup

6 200 m

Stoupavost

5,2 m/s

Výzbroj

1 x vz.30 7,92 mm pevný
2 x vz.30 7,92 mm pohyb.
600 kg pum

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
MH vacuLetov Š-50vacu??????Vzhledem k existenci modelu od RS asi nemá význam tento model komentovat.
RS modelsLetov Š-50resin, plechy 1997-98?Vynikající model, asi jeden z nejlepších od RS co jsem kdy viděl. Uvidíme, zda si to budu myslet i po stavbě.
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text, výkres
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorys
Letadla čs. pilotůV. ŠorelAlbatros, 1986, Praha text, bokorys nekamuflovaného stroje
Čs. letectvo v roce 1938M. JohnBaroko&Fox, 1996text

model 1:72 - RS models

model prototypu Š-50 model prototypu Š-50

Tímto modelem Firma RS potvrdila svou dobrou pověst. Považuji ho za zatím nejdokonalejší model čs. letadla od této firmy. Model jsem zatím nepostavil, takže se musíte zatím obejít bez hodnocení dojmů ze stavby a spokojit se dvěmi fotografiemi modelu Tomáše Slívy.

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku