LETOV Š-50
Na Národní letecké výstavě v roce 1937 byl vystaven dřevěný model Letovem připravovaného moderního dvoumotorového jednoplošníku ve skutečné velikosti.
Stroj, jehož prototyp byl zalétán až v září 1938, měl plnit průzkumné a lehké bombardovací úkoly nad a v těsné blízkosti fronty. Zkoušky probíhaly od listopadu až do hořkého konce republiky. Š-50 měl ještě pevný podvozek a nedostatečně výkonné motory, proto ani jeho výkony neoslňovaly. Letové vlastnosti však prý byly dobré. Pro sériovou výrobu bylo počítáno se silnějšími motory a zatahovacím podvozkem. Na to již však nemohlo dojít. Výzbroj tvořil jeden pevný kulomet pilota, jeden v otáčivé střelecké věži na hřbetě za křídlem obsluhovaný střelcem a další byl ve střelišti pod přídí pro střelbu dozadu dolů. Uvažovaný náklad pum měl být 600 kg. Po okupaci jej nějaký čas zkoušeli i Němci, dokonce jej vystavili v roce 1939 v Bruselu na letecké výstavě a pak jej nakonec při zkouškách zničili.
Ve světle poznatků z bitvy o Francii, kde byly nasazeny letouny stejné kategorie (tam nazývané jako "pracovní letadla"), byly takovéto letouny bezperspektivní. Nad frontou své úkoly mohly splnit jen se stíhacím doprovodem. Ale jak známo po bitvě je každý generál. Na stejný požadavek MNO zareagovala ještě továrna Praga typem E-51.
Technický popis - Třímístný, dvoumotorový, samonosný celokovový dolnoplošník. Ocasní plochy dvojité. Hvězdicové motory poháněly třílisté, kovové vrtule. Podvozek provizorně pevný, záďový s ostruhovým kolečkem.
Barevné provedení - letoun byl zalétán v barvě kovu, posléze obržel nový typ kamufláže stejně jako prototyp Avie B-35. Ta sestávala na horních plochách z okrové, hnědé a zelené barvy, spodní světle šedé. Barvy byly stříkané, přechody neostré. Rozhraní spodních a horních barev vlnkaté. Na SOP z vnějších stran kokardy, na křídlech na standartních pozicích. Jiné označení stroj nenesl. Němci nejprve jenom přestříkali znaky svými kříži a svastikami, na výstavě v Bruselu nesl stroj černou civilní
imatrikulaci včetně červených pruhů s kruhem a svastikou na SOP.
ZÁKLADNÍ     TTD |
Rozpětí |
17,30 m |
Délka |
12,60 m |
Nosná plocha |
43,00 m2 |
Hmotnost prázdná |
2 475 kg |
Motor |
Avia Rk-17 - 309 kW |
Maximální rychlost |
305 km/h |
Dolet |
1 300 km |
Dostup |
6 200 m |
Stoupavost |
5,2 m/s |
Výzbroj |
1 x vz.30 7,92 mm pevný 2 x vz.30 7,92 mm pohyb. 600 kg pum |
MODELY 1:72 |
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
MH vacu | Letov Š-50 | vacu | ?????? | Vzhledem k existenci modelu od RS asi nemá význam tento model komentovat. |
RS models | Letov Š-50 | resin, plechy | 1997-98? | Vynikající model, asi jeden z nejlepších od RS co jsem kdy viděl. Uvidíme, zda si to budu myslet i po stavbě. |
PODKLADY |
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text, výkres | |
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorys |
Letadla čs. pilotů | V. Šorel | Albatros, 1986, Praha | text, bokorys nekamuflovaného stroje |
Čs. letectvo v roce 1938 | M. John | Baroko&Fox, 1996 | text |
model 1:72 - RS models
Tímto modelem Firma RS potvrdila svou dobrou pověst. Považuji ho za zatím nejdokonalejší model čs. letadla od této firmy. Model jsem zatím nepostavil, takže se musíte zatím obejít bez hodnocení dojmů ze stavby a spokojit se dvěmi fotografiemi modelu Tomáše Slívy.