AERO A-101

prototyp A-101 v průběhu zkoušek a pohled z jen málo odlišného úhlu, ale ono moc fotografií  A-101 v čs. službách neexistuje.
A-101

     Po objednání druhé série letounů Aero A-100 podmínilo MNO další dodávky tohoto typu zabudováním zastaralého motoru "Asso". Ten zbyl ve skladech z výroby pro nakonec neuskutečněnou sérii stroje Aero A-42. Byla to typická ukázka šetření na nepravém místě. Takto vzniklý stroj je na fotografiích na první pohled jen těžko rozpoznatelný od původních A-100. Ve skutečnosti byl A-101 o metr delší a rozpětí měl větší o víc jak 2 m. Prototyp byl zalétán v prosinci 1934. Přes výkonější motor jeho výkony oproti "stovce" poklesly. Stroj ani nebyl příliš schopný operovat z polního letiště. Nicméně se vyráběl souběžně s druhou sérií A-100 v počtu 30 ks. Poslední stroje ze série letectvo převzalo v lednu 1936. Byly zařazeny k lehkým bombardovacím letkám 6. LP, piloti s nimi prý byli vcelku spokojeni, ale moc dlouho zde nesloužili. Ministerstvo si bylo vědomo špatné kvality těchto letounů a po vypuknutí občanské války ve Španělsku využilo příležitosti a poměrně draho všechny zbylé kusy (28) odprodalo republikánům. Ironií osudu se asi 12 či 22 ks ze zásilky dostala do rukou frankistů. Zprávy o nasazení jsou rozporné, od nepoužitelnosti na frontě a odsunu k námořnímu hlídkování na republikánské straně až po kladné hodnocení bojových kvalit na straně "fašos". Ze stroje byl odvozen zamontováním tentokrát moderního motoru HS 12Ydrs typ Ab-101, ale ani on prokletí typu neprolomil.

Více podrobností o nasazení ve Španělsku najdete na samostatné stránce. Jejím autorem je Miloš Kmeť, můj e-kolega, modelář a specialista na Španělsko. Má mé díky za obohacení informací k typu.

Technický popis - dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Dřevěná kostra křídel potažena plátnem, kovová trupu a OP kromě krycích plechů na přídi také plátnem. Řadový motor poháněl dvoulistou, dřevěnou vrtuli. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly standartní nátěr khaki/hliník, na křídlech a SOP kokardy, na trupu označení 6. LP a písmeno letky (známy jsou mi K a J a P) s číslem stroje. Před cestou do Španělska byly stroje znovu natřeny dle našeho schématu a zdá se, že to bylo zachováno oběmi bojujícími stranami a dopněno jen jejich výsostným označením. Republikáni tedy doplnili červené pruhy na křídla a červeno-žluto-fialovou trikolóru na směrovku. Na trupu označení typu a pořadové číslo stroje, např. LA-002. Frankisté - na trupu černý kruh a pruh spolu s číselným označením typu a pořadovým číslem stroje např. 17-8, na křídlech bílé konce a černé pásy po obou stranách obou křídel. Některé zřejmě dostaly černé kříže na spodní křídla a bílé na horní.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

17,00 m

Délka

12,09 m

Nosná plocha

57,10 m2

Hmotnost prázdná

2 578 kg

Motor

Praga "Asso" - 588 kW

Maximální rychlost

265 km/h

Dolet

845 km

Dostup

5 500 m

Stoupavost

2,5 m/s

Výzbroj

1 x vz.28 nebo vz. 30 7,92 mm pevný
2 x vz.30 7,92 mm pohyb.
600 kg pum

MODELY 1:72
firma název provedení doba vzniku poznámka
????? Aero A-101 resin ????? španělská firma jejíž jméno jsem si nezapamatoval, cena (přes 700) a kvalita - podprůměrná - mne naprosto odradila od koupě
Planet models Aero A-101 resin 2000 Na první pohled dobře vypadající resin. Druhý pohled jsem mu zatím nevěnoval. Obtiskové verze - jedna čs. od 72. lehké bombardovací letky (K1), jedna povstalecká, jedna republikánská. Cena skoro 700 Kc mne tentokrát od koupě neodraila, ale bolelo to.
PODKLADY
Čs. letadla I V. Němeček foto, text,
Vzduch je naše moře J.Rajlich, J.Sehnal foto, text, bokorysy
LK 18-20/88 monografie
Čs. letectvo v roce 1938 M. John Baroko&Fox, 1996

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku