Při výrobě série A-101 MNO rozhodlo o zabudování tehdy standartního moderního motoru našeho letectva HS 12Ydrs do jednoho draku . Chtělo tak získat výkonný lehký bombardér pro dozbrojení letek až do příchodu moderních konstrukcí. Po odprodeji A-101 do Španělska nastal kritický nedostatek strojů u lehkých bombardovacích letek . MNO stálo před dilematem, zda Ab-101 jehož výkony velmi zaostávali za očekávanými objednat a získat tak zastaralý stroj na němž by mohl výcvik pokračovat, či zda v období narůstající politické krize počkat na dodávky moderních konstrukcí jejihž vývoj probíhal (A-300) nebo se rozbíhala licenční výroba (B-71) a přerušit tak výcvik. Nakonec zvolilo menší zlo a postupně objednalo 64 ks Ab-101, jehož prototyp vzlétl v září 1935, ačkoliv nad typem nejásalo. Nepodařilo se totiž u něj oproti předpokladům zvýšit rychlost, vzrostla pouze stoupavost a dolet, zlepšila se možnost operovat z krátkých letišť a stroj unesl při přetížení větší náklad než předchůdce. Mobilizace se dočkalo 60 kusů, jež byly prakticky nepřetržitě od května na polních letištích pod širým nebem. A vliv počasí se projevil velmi nepříjemně na dřevěné kostře křídel. Došlo k výrazným deformacím jež vedly k dalšímu poklesu výkonů a k nařízenému omezení maximální rychlosti na 300 km/h. Toto omezení typ už předem vyloučilo z původně předpokládaných bitevních náletů a prakticky nedávalo posádkám v boji téměř žádnou šanci na přežití.
Technický popis - dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Dřevěná kostra křídel potažena plátnem, kovová trupu a OP kromě krycích plechů na přídi také plátnem.
Řadový motor poháněl dvoulistou, dřevěnou vrtuli. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly standartní nátěr khaki/hliník, na křídlech a SOP kokardy, na trupu označení 5. a 6. LP a písmeno letky s číslem stroje.
ZÁKLADNÍ     TTD |
Rozpětí |
17,00 m |
Délka |
12,50 m |
Nosná plocha |
58,70 m2 |
Hmotnost prázdná |
2 330 kg |
Motor |
Praga HS 12Ydrs - 632 kW |
Maximální rychlost |
260 km/h |
Dolet |
950 km |
Dostup |
7 500 m |
Stoupavost |
3,3 m/s |
Výzbroj |
1 x vz.28 nebo 30 7,92 mm pevný 2 x vz.30 7,92 mm pohyb. 600-1100 kg pum |
MODELY 1:72 |
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
není mi znám žádný model tohoto letounu. | | | | |
PODKLADY |
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text, | |
Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorysy |
LK 18-20/88 | monografie | |
Čs. letectvo v roce 1938 | M. John | Baroko&Fox, 1996 |