AERO A-18

A-18 A-18
A-18 A-18 3.LP  31. letka
A-18 s khaki kamufláží od VLU mohl v zimních měsících létat s lyžovým podvozkem ve VLU však sloužily stroje i ve stříbrném nátěru.

     Tento malý a vysoký letoun přezdívaný "špaček" byl jedinou sériově vyráběnou stíhačkou firmy Aero. Firma v něm zhodnotila zkušenosti získané stavbou prototypů Ae-02 a Ae-04. V roce 1922 se stávala situace v čs. stíhacím letectvu kritickou. SPADy přes neustálé opravy byly už značně ootřebované a náhrada za ně z domácích dílen stále nebyla. MNO v tomto období objednalo tři rozdílné domácí typy jako jejich náhradu: Avii BH-3, Letov Š-4 a právě A-18. To se později ukázalo z této trojice jako nejvyzrálejší. Konstrukce A. Husníka (A. Vlasák z Aera již odešel) byla zalétána v první polovině března 1923. Dva první stroje byly podrobeny náročným zkouškám už v továrně, a v květnu i za účasti vojáků. Ti nové stroje převzali v červnu až srpnu, jeden stroj z dvacetikusové série zůstal továrně k pokusům. Už v říjnu se dva stroje účastnili etapového letu do Paříže, spolu s Avií BH-3 a Letovem Š-1. Mladé letectvo tak demonstrovalo svou kvalitu. Aera byla původně přidělena všem třem LP, i do VLU v Chebu. Velmi rychle však byl u 1. LP nahrazen Aviemi a Letovy. Největším uživatelem byl 3. LP v Nitře svou 31. stíhací letkou. Ta byla dlouho jedným bojeschopným stíhacím útvarem čs. letectva. Slovensko bylo vzhledem k Maďarským nárokům na "Horní Uhry" nejvíce exponovaným místem a 3.LP byl po dlouhou dobu elitním útvarem s nejlepší a nejpočetnější technikou. Aera se v provozu celkem osvědčila, ale měla poměrně velký počet havárií. Jejich slabinou byl příliš vysoký a úzký podvozek, jenž často zapříčinil spolu s nepozorností pilota postavení letounu na nos či záda. Tím byly osmnáctky přímo pověstné. Jakmile se ale dostaly do vzduchu nečinily potíže a jejich letové vlastnosti byly dobré. Po příchodu modernějších letounů byly letouny stahovány do Chebu, kde sloužily až do vyřazení posledních v roce 1931. Ze stroje byly vyvinuty dvě závodní verze A-18b a A-18c s kterými se továrna účastnila rychlostních závodů o cenu prezidenta s výraznými úspěchy - zvítězila i v roce 1923 s A-18b i o rok později s A-18c. Ve Kbelích si můžete prohlédnout dokonce dvě Aera A-18, standartní stíhačku a závodní "céčko".

Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kostra trupu kovová z duralových trubek, potažená plátnem kromě hliníkové kapotáže motoru. Křídla a OP dřevěná, taktéž potažena plátnem. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - všechny letouny obdržely standartní kamufláž okr, hnědá, zelená/hliník, praporové znaky na obvyklých místech, na trupu později znak pluku. Po změně kamufláže obdržely zbylé stroje khaki nátěr na horních a bočních plochách a hliníkovou barvou na spodních. V leteckém učilišti pak stahované stroje sloužily jednak v této kamufláži, jednak v celohliníkovém nátěru.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

7,60 m

Délka

5,90 m

Nosná plocha

15,90 m2

Hmotnost prázdná

637 kg

Motor

BMW IIIa - 136 kW

Maximální rychlost

229 km/h

Dolet

400 km ?

Dostup

9 000 m

Stoupavost

13,8 m/s

Výzbroj

2 x Vickers 7,7 mm


MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
RVHPAero A-18 resinpolovina 90. letmodel je z těch prvních modelů, tudíž nevalné kvality. Třeba v mé stavebnici jsou naprosto nepoužitelná spodní křídla - jsou neuvěřitelně tlustá.
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text, výkres
Čs. letectvo 1918-1924J.Rajlich, J.Sehnalfoto
LK 5/87foto
LK 13/86foto
LK 8/91foto
LK 8-11/93monografievýkresy i verzí b, c, kompletní schéma tříbarevné kamufláže

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku