LETOV Š-20

Š-20 v khaki kamufláži opět Š-20 v khaki kamufláži
Š-20R, prototyp se štíhlejším trupem v khaki kamufláži a s praporovými znaky! Š-20J s motorem Jupiter dal vzniknout typu Š-31
Š-20 v tříbarevné kamufláži od 2. LP, ke kterému byly tyto stroje převážně přiděleny Š-20 uměl vzlétat i na lyžích.
Stroje Š-20L měly místo čísel k rozlišení každý jiný symbol na trupu. Asi nejznámější je tento drak. Stroj Š-20 od 2.LP již v khaki kabátě.
     Po relativním neúspěchu stíhacího typu Š-4 následovala řada zkušebních prototypů (Š-7, Š-12, Š-13, Š-14), v nichž postupně krystalizovala koncepce nového stíhacího letounu schopného sériové výroby - typu Š-20 z roku 1925. Stroj byl poháněn tehdy standartním motorem HS 8Fb, který byl zakapotován v mohutném trupu téměř vyplňujícím prostor mezi křídly. To dost omezovalo výhled vpřed. Ani obratností a ovladatelností typ nevynikal, ale možná je takto hodnocen jen kvůli kvalitám Avie BH-21, která byla zaváděna do výzbroje současně. Tu Letov předčil jen vyšší rychlostí a pokrokovější konstrukcí. Postupně jich bylo vyrobeno celkem 105 ks ve třech výrobních sériích. V průběhu provozu byly rekonstruovány ocasní plochy. Stroj díky své rychlosti posbíral několik úspěchů v domácích rychlostních závodech a okružním letu v letech 1925 a 1926. Vznikla i verze se štíhlejším trupem Š-20M či R, v sérii se však nestavěla, stejně jako verzi s hvězdicovým motorem Jupiter Š-20J. Z té se později vyvinul typ Š-31. Pro ekonomický výcvik byl určen typ Š-21, v podstatě Š-20 se slabším motorem. Ani tento typ se však nevyráběl, MNO dalo přednost Avii BH-22. S Letovem Š-20 je spojeno jedno prvenství, šlo o první čs. letoun prodaný do zahraničí. I kdyš nešlo zrovna o ziskový obchod, povedlo se Letovu prorazit na trh do Litvy, kam dodal deset kusů. Sloužily zde prý k spokojenosti zákazníka dosti dlouho.

Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník typické stavby firmy Letov. Trup z ocelových trubek potažený plátnem a částečně duralovými plechy. Křídlo dřevěné, potažené plátnem. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Letovy Š-20 sloužily ve standartní kamufláži hnědá-okr-zelená/hliník. Protože tento typ měl oválný trup (stejně jako Š-1) byl tedy trup kamuflován horními barvami i zespodu. Na trupu se objevovaly kromě plukovních znaků i individuální čísla stroje. Praporové znaky na obvyklých pozicích. Po roce 1926 dostali standartní kamufláž khaki/hliník.Výsostné znaky umístěny opět typicky na křídlech a SOP. Na trupu plukovní znak, později i písmeno a číslo letky a stroje. Na typu je z fotografií znáámo několik způsobů manévrových označení "bojujících" stran a individuálního označení stroje.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

9,70 m

Délka

7,44 m

Nosná plocha

18,40 m2

Hmotnost prázdná

728 kg

Motor

Škoda HS 8Fb - 220 kW

Maximální rychlost

256 km/h

Dolet

528 km

Dostup

7 200 m

Stoupavost

6,0 m/s

Výzbroj

2 x Lewis 7,7 mm pevný


MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
MH Vacu Letov Š-20vacu s resin díly dobrý model ve své kategorii
RVHPLetov Š-20
ve třech verzích
resin obtisky pro litevskou a dvě čs. verze v jednotlivých krabičkách, stroje zastupují jednotlivá provedení OP
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorys
LK 11/1987článek o Š-20L v Litvě text, foto, kresba
LK 19,20,22/1993článek o Š-20L v Litvě text, foto, bokorysy, výkres,

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku