LETOV Š-21
Se zavedením stíhacích typů Letov Š-20 a Avia BH-21 do výzbroje vyvstal požadavek na ekonomičtější cvičný stíhací typ. Ten se měl svými letovými vlastnostmi a charakteristikami co nejvíce blížit bojovým strojům a jeho výhodou měly být nižší provozní náklady v důsledku slabšího instalovaného motoru. Avia tento problém vyřešila typem BH-22 - odlehčeným a mírně upraveným drakem bojového typu s motorem HS 8Aa o výkonu pouze 180 koní. Podobnou cestou kráčel při vývoji cvičného stroje i Letov. Zkonstruoval typ Š-21 (původní označení bylo ŠA-20), jenž měl maximálně odlehčený a mírně upravený drak Š-20. Největším viditelným rozdílem byl čelní chladič a jiné ocasní plochy u cvičného typu. Havárie prototypu v listopadu 1925 situaci zkomplikovala. Továrna stroj zrekonstruovala, ale jeho letové vlastnosti MNO nepřesvědčili a objednávka na dvacet sériových strojů byla odvolána. Koneckonců i Š-20 nebyla po letové stránce právě ideální. A tak na tomto poli kralovala cvičná Avie BH-22.
Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník typické stavby firmy Letov. Trup z ocelových trubek potažený plátnem a částečně duralovými plechy. Křídlo dřevěné, potažené plátnem. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Letov Š-21 byl opatřen standartní kamufláží hnědá-okr-zelená/hliník. Protože tento typ měl oválný trup (stejně jako Š-1 a Š-20) byl tedy trup kamuflován horními barvami i zespodu. Praporové znaky na obvyklých pozicích.
ZÁKLADNÍ     TTD |
Rozpětí |
10,10 m |
Délka |
7,53 m |
Nosná plocha |
19,60 m2 |
Hmotnost prázdná |
641 kg |
Motor |
Škoda HS 8Aa - 132 kW |
Maximální rychlost |
210 km/h |
Dolet |
420 km |
Dostup |
4 000 m |
Stoupavost |
4,6 m/s |
Výzbroj |
0 |
MODELY 1:72 |
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
není mi znám žádný model tohoto stroje |
PODKLADY |
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text | |